.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
محرم در مازندران و معضلی بنام خرافات و تحریفات!
صادقعلی رنجبر

محرم از استثنایی ترین مناسبتهایی است که همه آحاد مردم، اعم از کسانی که اشتهار مثبت مذهبی داشته و یا ندارند و نیز اقلیتهای مذهبی در آنها شرکت کرده و تلاش دارند تا در حد امکان نقشی در برگزاری آن داشته باشند و دقیقاً به علت همین استقبال شایان توجه،زمینه های سوء استفاده از عقاید و علاقه های مردم از سوی عده ای نادان و یا مغرض تقویت شده و اهداف بلند آن در معرض تهدید معضلاتی بنام خرافه و تحریف قرار گرفته و حقیقت عاشورا در پرده ابهام محبوس می گردد!

       http://www.shomalnews.com/photo/126140524958994117.jpg


در تکایا،حسینیه ها و هیئت ها در استان مازندران معضلات خرافات و تحریفات ذیل ملاحظه می شوند:

 ۱-حمل علم های صلیبی بزرگ و کوچک که همراه با نصب تندیس های حیوانات وحشی و پرنده های  غیر متعارف و سایر اضافات که توجیه و ارتباطی با مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان ندارند و تاسفبارتر از همه اینکه این علم ها، علم های سنتی و اسلامی ما را کنار زده و رقابت حمل علم و چرخ زدن با علم به جاهایی کشیده شده که هر سال هزینه زیادی برای این حرکت زورآزمایانه صرف می شود!


 ۲-استفاده از تمثالهای ناچسب و غیر مستند و نقاشی چهره های شمشیر بدست معصومین(ع) که تداعی نوعی خشونت و یا بی ابهتی در اذهان بینندگان کرده، تا جائیکه قداست تصور گذشته از سیمای ایمانی آن بزرگواران در ذهنیت نسل امروز کاسته می شود!


  
http://www.shomalnews.com/photo/12614052508939439.jpg http://www.shomalnews.com/photo/126140525021082361.jpg http://www.shomalnews.com/photo/12614052506897596.jpg


۳-قمه زنی پیرمردها و جوانان و در مواردی هم اطفال(البته به شکل کاملاً محدود و معدود و در اختفاء) در بعضی از مناطق عمدتاً روستایی که موجبات وهن اسلام و توسعه توهم خشونت غیر معقول و بهانه ای برای سوءاستفاده مخالفان اسلام در رسانه های جهانی می گردد!

       http://www.shomalnews.com/photo/126140560711699529.jpg  http://www.shomalnews.com/photo/126140605765785378.jpg http://www.shomalnews.com/photo/126140605750091704.jpg


۴-استفاده از ابزار و آلات غیر متعارف موسیقی در دسته رویها که امکان ورود موسیقی پاپ و جاز را هم به مراسم عزاداری فراهم کرده و ضمن بهم زدن سطح استفاده معدود از بعضی از آن ابزار مثل سنج و طبل و فلوت،الان شاهد ابزار متنوع موسیقی در یک کنسرت نیز هستیم که مهمتر از آن،کثرت هر نمونه از آن ابزار در یک هیئت عزاداری و نیز پیشقراولی موزیسین ها در دسته رویهای خیابانی است که عملاً موجب غلظت توجه مردم به آنها و انحراف از توجه به نوحه ها و مصائب اهل بیت(ع) می شود!


  http://www.shomalnews.com/photo/126140560794667360.jpg http://www.shomalnews.com/photo/126140560759582771.jpg


۵-استفاده از شعرها و تعابیر غلط و غیر مستند در مداحی ها و مرثیه خوانی ها و ذکر مصائب غیر عقلی و غیر مستدل در مراسم و انحراف در چگونگی پردازش به نهضت امام حسین(ع) و توصیف چشم و ابرو و زور بازو و غیره بجای فلسفه نهضت و مختصات شخصیتی و شاخص های عملکردی که موجب سطحی نگری مخاطبان و اولویت شور انگیزیها بجای شعور پردازیها می گردد!

۶-ضعیف جلوه دادن امام حسین(ع) بجای تبلیغ مظلومیت و نیز منفعل جلوه دادن حضرت زینب(س) بجای تبیین قدرت مدیریت ایشان در بحران پس از شهادت برادر بزرگوارش از کربلا تا شام و ادامه آن و علاوه بر آن، حذف نقش امام سجاد(ع) پس از رهایی از بیماری بسیار کوتاه مدت در کربلا و اصرار بر القاء لقب بیمار برای ایشان و تحریف واقعیات تاریخی و کتمان تاثیر نقش آفرینی ایشان در کنار عمه بزرگوارش!

۷-القاء غلط وابستگی روانی و شجاعت ورزی امام حسین(ع) به اینکه اگر حضرت زینب(س) و حضرت عباس(ع) در کنار امام نبودند، العیاذ بالله امام قادر به برپایی و اداره نهضت نبوده و کربلایی هم در کار نبود و امام شاید تصمیم دیگری می گرفتند!و این در حالیست که امام حتی حضرت عباس(ع) را نیز تشویق به ترک اردوگاه خویش کرده و یادآور شدند که دشمن فقط و فقط مرا مورد هدف قرار داده و همه می توانند بروند! و ای حاکی از قدرت روحی و روانی آن حضرت بوده است و آنچه که در کربلا گذشت،هنر بکارگیری درست و بجای همه نیروها و مدیریت الهی امام حسین(ع) است که نقش های یارانش را برجسته کرده است!

۸-استفاده های غیر متعارف از واژه های غلط انداز و شبهه افکن می و میخانه،ساغر و پیاله،عشق و عاشقی و عشقبازی و مستی و از خود بیخود شدن و غیره در بیان حالات وصال عرفانی و کمال ربانی امام حسین(ع) و نیز رابطه عاطفی - تکلیفی با حضرت زینب(س) و حضرت عباس(ع) ،که حقیقتاً غیر الزامی و موهن و توهم آفرین است!

۹-استفاده ناپسند برخی از مداحان از آهنگ ها و ملودی های ترانه های خوانندگان طاغوتی و غیر مجاز که افکار عمومی با آنها آشنا بوده و بلافاصله متن های اصلی را به ذهن آورده و با یادآوری آهنگین آنها، قداست شکنی از نهضت حسینی شکل گرفته و بجای تاثیر پذیری مثبت،تبعات ناخوشایندی خواهند داشت!

۱۰-نیمه برهنگی مردان در مراسم عزاداری  و آسیب رساندن به بدن ناشی از زنجیرزنی ها و ناخن خراشیدن بر صورت و بدن و نیز حضور بد حجابها در پیرامون مراسم با هیچ مجوز و سندی در معارف دینی انطباق و سازگاری ندارد و بلکه بعضاً در ابعاد متعددی موجب وهن دین و بد آموزی برای نسل های جدید می شود!

      


البته همچنان می توان به این سیاهه افزود و موارد دیگری را نیز بر آن اضافه کرد،اما برای این مجال کافی است و اگر عمری باقی بود به مابقی موارد مشابه و تاسفبار در مقاله های بعدی خواهم پرداخت،ضمن اینکه باید متذکر شوم که این معضلات مختص مازندران نبوده و تهران و سایر استانها نیز شامل این خرافات و تحریفات هستند!

اما نکته ای که باید در ذیل این سیاهه به آن اشاره کرد،لزوم احساس مسئولیت شدید هیئت امناها و نیروهای متعهد در تکایا و هیئت های عزاداری است که نباید بگذارند که بر خلاف فتاوی مراجع بزرگواری مثل رهبری معظم انقلاب و روشنگری بزرگان دین مثل استاد شهید مطهری و آیه الله جوادی آملی، این خرافات و تحریفات همچنان در مراسم عزاداری تجلی داشته و بر برداشت های غلط از این نهضت ناب اصرار ورزیده شود!

     


رسانه های ملی و محلی و رسانه های مکتوب، سازمان تبلیغات اسلامی و نیروهای انتظامی و غیره نیز باید با روشنگری های مستمر و اساسی،میدان داری کرده و به همراه نقش آفرینی های بیدارگرانه  حوزویان و دانشگاهیان، باید زحمت اصلی این مبارزه را به دوش کشیده و تا انتها پیش رفته و حتی یک گام هم عقب ننشسته و در کنار این مبارزه،به ارائه راهکار و معرفی مصادیق درست کارها و اقدامات مبادرت ورزند و به تعبیر استاد شهید مطهری،باید بدانیم که عزای تحریفات بزرگتر از عزای حسینی است!


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

دکتر غلامعلی رنجبر 30 آذر 1388
احسنت به شما که اینگونه شیوا با مصادیق خرافه در مراسم عزای حسینی مواجه شدید. فی الواقع همینطور است یعنی مراسم عزاداری به جای اینکه فکر عزاداران را به سمت عظمت فردی که
1- خود و یارانش را در مقاومت و عدم پذیرش تحمیل های ضد اسلامی فدا کرد
2- رهبری یزید را ننگ دنیای اسلامی می دانست،
3- بالاتر از این به آن چیزی که امام (ع) و یارانش برای آن شهید و خاندان بزرگوارش اسیر شدند و آنهمه زجر کشیدند یعنی اسلام عزیز،
سوق داده شود، به سمت مسائل انحرافی و حاشیه های زشت و کسالت آور و ضد انقلابی و معصیت آلود متوجه می کند.
مصیبت های عاشورا نه تنها از سوی معاندین و مخالفان ائمه بر آنها تحمیل می شود بلکه از سوی شیعیان گاهاَ از روی خلوص نیت بر آن تحمیل می شود.
در صدد نگارش مقاله ای برای ارتباط دادن بین پدیده زشت عناد با فرامین پیامبر در سقیفه و عاشورا هستم که انشا’ الله به عنوان یک نظریه تقدیم خواهد شد و برجستگان و اهل علم برای پخته تر کردن این نظریه انشا’لله بر روی آن کار خواهند نمود.

موفق باشید
نا شناس 1 دي 1388
مقاله خوبي بود ولي ستون يادداشت شما هيچ وقت خالي از اسم آقا صادق رنجبر نيست. آيا ايشان قصد كانديداتوري در مجلس را دارند؟
مسیح نظری 2 دي 1388
با بیشتر مواردی که ذکر کردید موافقم و باید یک برخورد اصولی و مردم پسند صورت گیرد تا این معضلات جای خود را با رفتار درست عوض کنند . برای مثال نباید بگوییم : ای مردم زنجیر نزنید . باید بگوییم : ای مردم به این دلایل درست نیست زنجیر بزنیم .
نا شناس 4 دي 1388
خرافه خیلی جاذبه دارد و زود به تقدس می رسد و مردم جاهل آن را مقدس شمرده و بر انجام آن تا پای جان اصرار وزرد!خرافه که روزی سلیقه بود،امروز به عقیده مبدل شده و افراد ایستادگی نشان می دهند!غلامرضایی-تهران
نا شناس 25 آذر 1390
م و بعد به خود اجازه اظهار نظر در دستگاه سیدالشهدا را بدهیمقمه زنی یکی از شعایر بزرگ عاشوراست که هر ساله شیعیان زیادی از کشورهای مختلف مثل عراق پاکستان ایران هند و ... انجام میدهند و معجزان فراوانی هم در آن دیده شده و تمام مراجع هم آنرا یا جایز یا مستحب میدانند مگر وقتی مسیحیان در واتیکان برای حضرت مسیح که به اعتقاد ما نه کشته شد و نه به صلیب کشیده شد عزاداری میکنند ما به آن بر چسب وهن میزنیم؟!بهتر است اول اطلاعات خود را بالا ببری
رئیسی 7 مهر 1391
در روستای م ا که از توابع مازندران است هر سال در مراسم محرم علم گردانی دارند روستاییان اعتقاد زیادی به این کار دارند و احترام خاصی برای علم قائلند حتی برای آن نذر می کنند و پول جمع می کنند نمی دوان آیا این مورد هم جزو همان خرافات است یا خیر
شقثفشثق 19 ارديبهشت 1392
وای بر جهل بسیار ما که ما را در این وضع غوطه ور کرده است وای بر ما

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.82 seconds.